Onderwijsconcept | |
Werken in RijkenOp Mondorijk werken we in vier Rijken. De opbouw van de Rijken ziet er als volgt uit:
Eigen mentorIeder kind bij Mondorijk heeft een eigen mentor. De mentor is verantwoordelijk voor de ontwikkeling van het kind en het contact met de ouder. De begeleiding van de kinderen vindt echter plaats in samenwerking met alle medewerkers van een Rijk.
Programma op maatBij Mondorijk volgt ieder kind een individueel programma op maat. Kinderen kunnen ook zelf meedenken in dit persoonlijke leerplan. Dat betekent niet dat er geen groepsmomenten en instructies zijn. Ieder kind behoort tot een mentorgroep. In groepsverband vinden muzikale, creatieve, sport- en kringactiviteiten plaats. Tijdens de werkperiodes werken kinderen aan hun programma op maat. Hier is ruimte voor individuele instructie en instructies in kleine groepjes. We kijken voor ieder kind daarbij wat het beste past. Twee keer per dag is er een reflectiekring waarin de mentorgroep met elkaar de werkperiode evalueert.
| Vrijheid en zelfstandigheidWe vinden het belangrijk dat kinderen zich ontwikkelen tot zelfstandige individuën, die zich verantwoordelijk voelen voor zichzelf en hun omgeving. We moedigen kinderen aan om hun eigen weg te vinden in hun ontwikkeling. Onze medewerkers bieden hen de juiste begeleiding en hulpmiddelen. Onze ruimtes zijn zo ingericht dat kinderen zelfstandig kunnen werken aan het persoonlijke aanbod. Kinderen hebben de vrijheid om eigen keuzes te maken, bijvoorbeeld in werkvolgorde of werkplek. Deze vrijheid komt echter met duidelijke grenzen en structuren die hen helpen om op de juiste manier tot leren te komen. We leren kinderen om de juiste keuzes te maken binnen een veilige en ondersteunende omgeving.
KindverslagElk kind krijgt twee keer per jaar een kindverslag, in de maand dat het kind jarig is en een half jaar daarna. De mentor beschrijft hierin hoe wij het kind zien, hoe de ontwikkeling is verlopen en waar aan gewerkt wordt. Na ieder kindverslag vindt er ook een gesprek met de ouders plaats. Daarnaast maakt de mentor ook twee keer per jaar een kindontwikkelplan. Hierin staat beschreven aan welke doelen het kind het komende half jaar zal gaan werken en wat zijn of haar ondersteuningsbehoeften zijn. We brengen het kind hier in beeld vanuit onze observaties, kindgesprekken en de analyses van onze toetsgegevens via IEP. Op deze manier werken we volgens een vaste cyclus aan de ontwikkeling van ieder kind.
LevenshoudingLevenshouding zit als een rode draad door ons onderwijs. Het is de manier waarop we kinderen leren kijken naar wie zij zijn, wat hun talenten zijn en hoe zij staan ten opzichte van de wereld om hen heen. Deze activiteiten vinden plaats tijdens de kringmomenten in de mentorgroep. Per periode worden verschillende thema's onder de aandacht gebracht en uitgediept. Enkele voorbeelden van levenshoudingsaspecten die we met de kinderen bespreken zijn: zelfvertrouwen en eigenwaarde, liefde, character strengths, geluk, mindset en moreel besef. |
Stepekolk-Oost 53 088 20 88 385 Kennismaken
| Ons Kindcentrum
Praktische informatie
| OnderwijsOnderwijsconcept | Opvang |
Neem contact op | Locatie | ||