Persoonlijk ontwikkelplan

Persoonlijk ontwikkelplan

Bij Mondorijk werken kinderen vanuit de kerndoelen en leer- en ontwikkelingslijnen. Alle doelstellingen die een kind in het basisonderwijs moet halen komen  aan bod binnen het curriculum. Voor ieder kind maken we een vertaling op maat. Dat kan ook aan een klein groepje kinderen tegelijk zijn. Per vakgebied wordt aangeven aan welke doelstellingen het kind gaat werken en op welke manier. Tijdens een ontwikkelgesprek met kind mentor en ouders nemen we dit ook door.

Geen standaard klassikaal aanbod

We maken op Mondorijk verschil in leertijd, leermiddelen en leertempo. Het ene kind leert het liefste keertafels via de computer, het andere kind met behulp van de mentor. Dat kan bij Mondorijk. Ieder kind heeft een gepersonaliseerd leerplan waarin staat beschreven op welke manier we aan welke leerdoelen werken en welke aandachtspunten er voor een periode zijn. Dit betekent dat een kind dat rekenen lastig vindt, een passend aanbod krijgt. Dat kan middels inzet van andersoortige materialen of extra instructie. Maar het kan ook zijn dat het kind dat juist meer uitdaging nodig heeft. Bij Mondorijk is er geen standaard klassikaal aanbod voor het gemiddelde kind en zijn er geen speciale hulpgroepjes. Er wordt gewerkt in kleine groepjes kinderen en middels individuele instructie op maat.

Doelen meten

In het kindontwikkelplan leggen wij ook vast hoe wij doelen meten. Dit doen we door het afnemen van onder andere IEP toetsen en observaties, maar ook door gesprekken te voeren met kinderen en ouders. Het kindontwikkelplan wordt vertaald naar een week en een dagplanning, zodat ieder kind weet waar hij of zij iedere dag aan moet en mag werken om alle leerdoelen te halen. Door observaties, gesprekken met ouders en het kind en door toetsen brengen we de voortgang in beeld. We vergelijken kinderen hierin met zichzelf. De leerwinst brengen we beschrijvend in beeld in een kindverslag. Kinderen worden niet beoordeeld middels cijfers. de leerwinst van een kind wordt wel berekend in percentages ten opzichte van zichzelf om groei te stimuleren en vast te houden.